سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مرکز تخصصی مشاوره ازدواج و تحکیم خانواده طلوع فجر

ارتقاء سلامت خانواده
صفحه خانگی پارسی یار درباره

باورهایت را تغییر بده

باورهایت را تغییر بده

تغییر باورها

تمام انسان‌ها در طی زندگی و رشد خود باورهای مختلفی از خانواده ، محل زندگی و به طور کلی از اطرافیان خود کسب کرده‌اند که هر یک از آن‌ها زندگی کنونی آن‌ها را ساخته و در ادامه می سازد . این باورها شامل سلیقه در غذا خوردن ، مدل چیدمان دکور خانه ، تربیت فرزندان خود و حتی مدل فکر و زندگی کردن آن‌ها را شامل می شود .

به‌طور کلی مدل فکری ما یا همان ذهنیت ما ،همان باورهای ما را ساخته و باورهای ما زندگی ما را می سازد .

مدل فکر رشد

دو نوع مدل فکری داریم :

مدل فکری ایستا : ما را به نشدن و نتوانستن وا می دارد و دنیای کوچکی برای ما می سازد . افراد با مدل فکری ایستا اصولاً پیشرفت‌ها و خوشنودی های بزرگ را هیچ وقت تجربه نمی کنند و از تغییر ، تکنولوژی و پیشرفت می ترسند .

مدل فکری رشد : این مدل فکری دقیقاً نقطه مقابل مدل فکری ایستا است و تمرکز و محوریتش روی شدن و یادگیری است و افراد با مدل فکری رشد معتقدند که با تمرین همه کاری می توان کرد و نقش تلاش را پررنگ تر از استعداد می دانند و با نگاهی به تاریخ نیز این حرف ثابت شده است . معمولاً اکثر افرادی که این مدل فکری را داشته‌اند در کار و حرفه خود بسیار موفق بوده‌اند .

متأسفانه اکثر ما تا حدودی دارای طرز فکر ایستا هستیم و دلیل درجا زدن‌ها ، ناخوشنودی‌ها و ناکامی‌های ما همین طرز فکر ایستای ماست .

تغییر

برای پیشرفت باورهایتان را نشانه روید

اگر بخواهیم تغییری در زندگی و کسب و کار خود انجام دهیم ابتدا باید باورهایمان را تغییر دهیم ، زیرا تکرار باورهای قبلی برای ما همان دستاوردهای قبلی را حاصل می کند .

اگر ما در کار خود به باورهایی مانند موارد زیر پایبند  باشیم ، همان باورها را زندگی می کنیم . باورهای اشتباهی مانند :

ایران جای کار کردن نیست .

مردم پولی ندارند تا از ما خرید کنند .

بیشتر مردم فرق بین جنس خوب و جنس بد را تشخیص نمی دهند ، پس فایده‌ای ندارد خدمات بهتری ارائه کنیم .

دیگر از ما گذشته و نمی توانیم کسب و کار خود را رونق دهیم .

سن ما برای این شغل خیلی کم است .

پیشرفت در این زمینه فقط با پارتی ممکن است .

به ما که مجوز نمی دهند ، مجوزها فقط برای آقازاده هاست .

بدون دفتر و تجهیزات وارد شدن در هر کسب و کاری اشتباه است .

اگر شما هم مبتلا به این باورها هستید مقاله مناسبی را انتخاب کرده‌اید که می تواند کمک فراوانی در زندگی و کسب و کارتان ایجاد کند .

سنت های بد

البته هدف از این مقاله این نیست که بگوید این گونه حرف‌ها کلاً اشتباه است یا درست . هدف چیز دیگری است و ما قصد داریم نگرشی به شما دهیم تا از این افکار ناکارآمد خلاصی یابید .

هر وقت چنین افکاری سراغتان آمد بدانید با طرز فکر ایستا دارید فکر و زندگی می کنید و نتیجه‌اش همان اکثریت مردم است که ناخشنود و با درآمدی پایین به نسبت با ساعات کاری بالا زندگی می کنند یا شاید اصلاً بیکار باشند . بله درست است فکر کردن به این چیزها شما را در بدبختی نگه می دارد و به جای این که پیشرفت کنید بیشتر در تحقق بخشی این افکار ممارست می کنید .

افکار منفی

کتاب‌های زیادی درزمینه موفقیت خوانده‌ام و زندگی‌نامه اکثر افراد موفق را مطالعه و بررسی کرده‌ام . نکته مشترک میان تمامی آن‌ها طرز فکر رشد بوده و این طرز فکر مثبت آن‌ها را به موفقیت‌های چشم گیری تبدیل کرده است .

شاید جالب باشد که بدانید خیلی از انسان‌های موفق در کشورهای خیلی فقیر رشد کرده و محصولات و خدماتی خیلی گران به همان بازار عرضه کرده و در همان کشورها مشتریانی برای موفق شدن این افراد وجود داشته و از محصولات آنان خریداری کرده‌اند .

مگر طرز فکر ایستا نمی گوید مردم ایران پولی برای خرید ندارند ، پس چرا خیلی‌ها ( که همگی آن‌ها را دیده‌ایم ) با شرایط مالی خیلی بد گوشی‌های هوشمند بسیار گران خریداری می کنند !؟

مثال‌های فراوانی می توان در این خصوص تنها در کشور خودمان زد ولی هدف این است که بگوییم مردم برای کالاهای خوب همیشه پول دارند و در هر وضعیت و موقعیتی می توانیم کسب و کارمان را گسترش دهیم .

البته قرار شد به اثبات این طرز فکرها نپردازیم ، فقط قرار است از طرز فکر ایستا دوری جوییم و نقاط ایستای زندگیِ خود را پیدا کنیم و با این باورهای نگه دارنده را از بین ببریم .

مدل فکری ایستا

طرز فکر ایستا دایره‌ای کوچک و فرضی دور شما رسم می کند و به شما اجازه نمی دهد فراتر از این محدوده را ببینید مانند ماهی که فکر می کند تمام دنیا همان تنگ کوچکی است که از زمان تولد در آن قرار داشته و اصلاً نمی تواند باور کند که اقیانوسی نیز وجود دارد و شاید حتی اگر روزی اقیانوس را به آن نشان دهیم آن را انکار کند و از رفتن در آن واهمه داشته باشد ولی طرز فکر رشد به دل چالش‌ها رفته حتی اگر تاوانش مرگ و بیرون افتادن از آن تنگ کوچک باشد و اصلاً زندگی بی‌معنا و کوچک درون تنگ را نمی تواند تحمل کند .

توصیه ما این است که اگر شما هم دارای طرز فکر ایستا در هر زمینه‌ای هستید آن را کنار گذاشته و لذت رشد و موفقیت و گسترش دید را تجربه کنید .

جمع بندی

دو نوع طرز فکر وجود دارد یکی ایستا و دیگری رشد که تمامی انسان‌های موفق دارای طرز فکر رشد بوده‌اند و به جای بهانه جویی و تمرکز روی نشدن و تکیه روی عوامل خارجی ، روی شدن و تکیه بر خود موفقیتی جاودان را خلق کرده‌اند .

در این مقاله سعی کردیم که هر یک از این طرز فکرها را به اختصار توضیح دهیم و عواقب بهره‌گیری از هر کدام را توضیح دهیم تا اگر شما باورهایی اشتباه در نهاد خود دارید با بهره گیری از این دیدی که این مقاله به شما می دهد مسیری همسوتر به موفقیت را پیش گیرید .

علی اسماعیلی