سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مرکز تخصصی مشاوره ازدواج و تحکیم خانواده طلوع فجر

ارتقاء سلامت خانواده
صفحه خانگی پارسی یار درباره

باور دقیقا چیست و به چه معناست ؟

باور دقیقا چیست و به چه معناست ؟

باورها چگونه در ذهن انسان نقش می بندند ؟

آیا قانون زندگی ، قانون باورهاست؟

در کل به چه چیز می گوییم باور ؟

بارها شده در مکالمات خود با دیگران از کلمه ی باور استفاده کرده ایم، بطور مثال یکی از این گفته ها این است  :باورت میشه تو بهار برف اومده ؟ (چرا میگی باورت میشه ؟ مگه باور چیه؟)

با عنوان نمودن کلمه ی باوردر مکالمات خود آیا تاکنون به معنای واقعی آن توجه کرده اید ؟

در پاسخ به سوال اول باید بگویم : " قانون زندگی ، قانون باور است"

اما در پاسخ به سایر سوالات از تو دوست عزیز می خواهم با دقت توضیحاتی را که در زیر ارائه کرده ام را بخوانی تا متوجه بشوی باور دقیقا چیست ؟

باور در یک کلام و به صورت خلاصه و مفید به معنای پذیرفتن است که برای درک بهتر باید بگویم باور فکری است که انسان به درستیِ آن یقین دارد و آن را به عنوان یک حقیقت مسلم و قابل قیاس پذیرفته (قبول کرده) است ، به گونه ای که از آن تفکر به عنوان مقیاس و ملاک و معیار سنجش و قضاوت درباره ی پدیده های اطراف خود و رخ دادهای کائنات و جهان هستی و کلیه ی موارد و افرادی که اطراف او قرار دارند استفاده می کند .

ما همیشه برای موضوعات مختلف ، در ذهنمان فکرهایی داریم که ایمان ما بر این است که این افکار کاملا درست است و یک حقیقت می باشد و از این افکار برای سنجش و قضاوت تمامی رخ دادها و پدیده ها استفاده می کنیم .

به عبارت دیگر بهتر است خودت را در نظر بگیری و باورهایت را در خصوص یک موضوع یا یک شخص ، مورد سنجش قرار بدهی و ببینی در ذهنت چه فکرهایی را قبول کرده ای که بر مبنای آنها ، موضوع یا شخص مورد نظر را قضاوت و معنا می کنی .

از طرفی در لغت نامه ، کلمه ی باور را انتخاب کردن ، برگزیدن و برتری دادن نیز معنا کرده و به کار می برند و همانطور که اشاره شد مبناء و ملاک مقایسه و سنجش خوب یا بد نیز قرار می گیرد.

فرض کن در مورد شخصی صحبت می شود و ناگهان شما می گیویی ایشان که آدم خوبی نیست و یا می گویی این که آدم خوبی است . به نظرشما چه چیزی در ذهن شما باعث می شود که بگویید خوب است یا بگویید بد است ؟

در آن لحظه قطعا افکاری که درخصوص آن فرد در ذهن شما نقش بسته بر مبنای تجربیاتی است که از این فرد دارید ، به همین دلیل براساس این افکار است که می گویید فرد خوبی است یا بد .

در کل به گفته ی آنتونی رابینز :انسان ماشین اثبات باورهای خود است

باورها چگونه در ذهن انسان نقش می بندند ؟

اولین منشأ ایجاد باورها در شخص را می توان والدین، مدرسه، محیط و یا فرهنگ جامعه دانست و به این موارد باور موروثی گفته می شود.

همان طور که می دانید، وقتی انسانی به دنیا می آید ، ذهنی کاملا تهی دارد که از معیارهای خوب وبد خالی است و هیچ باوری در ذهن انسانی که تازه متولد شده وجود ندارد ، اما به مرور و طی گذشت زمان آموزش می بیند که چه مواردی خوب است و چه مواردی بد (بخصوص از پدر و مادر خود) . یعنی بر اساس ملاک ها و مبناء سنجش پدر و مادر خویش و برخی افراد و گاها بر مبنای تجربیات خود ، خوب یا بد را تعیین می کند و در بعضی موارد حتی تا آخر عمر، خوب و بد را با آن ملاک هایی که در ذهنش ایجاد شده است می سنجد.

دومین منشاء ساخت باورها در انسان تبلیغات رسانه ای ، و به نوعی تلقین و بخصوص تکرار آنها است که می تواند در ذهن شما باوری را ایجاد و ثبت کند . این عامل اگر به صورت خودآگاه باشد اکتسابی است و درصورتیکه ناخودآگاه باشد موروثی است .

آیا می دانید سیستم شستشوی مغزی نیز به همین روش بر روی افراد اعمال می شود و از این طریق مغز فرد خاطی شستشو داده می شود . یعنی با تبلیغ ، تلقین و تکرارآن موضوع ، باوری را در شخص بوجود می آورند، بدون اینکه فرصت تعمق و بررسی به او داده شود .

اگر بخواهم در این زمینه برای شما به یک مثال واقعی که هر روز با آن در ارتباط هستید اشاره کنم تنها موردِ آشکار و ملموس تبلیغات تلوزیونی است . در اکثر غریب به اتفاق تبلیغات تلوزیونی از این روش استفاده شده و منجر به فروش می شود .

یکی دیگر از منشاء های ایجاد باور که به عنوان سومین منشاء شمرده می شود ، میل و گرایش شخص به نقطه ی مقابل آن چیزی است که از آن تنفر دارد . یعنی نقطه ی مقابل چیزی را که از آن نفرت داریم در ذهن ما خوب جلوه می کند و می گوییم آن خوب است. مثل زمانی که فرد باور می کند :آن که با دشمنِ او دشمن است ، دوست اوست یعنی پذیرفته که دشمن دشمنش ، به نوعی دوستش است.

 

چهارمین منشاء درخصوص ایجاد باور، کشف حقیقت از راه تجزیه و تحلیل و سنجش دوباره درخصوص پدیده ها ست و حتی می توان این منشاء را ، راه صحیح ایجاد باور معرفی کرد .

اعتقاد برخی روان شناسان بر این است که باورهای موروثی یا اکتسابی نیز باید به مرور زمان و به تدریج ، دوباره مورد سنجش قرار بگیرند و تنها راه سنجش باورها از طریق تجزیه و تحلیل دوباره ی آنهاست تا بتوانیم به کمک این روش باورهای نادرست (بازدارنده) را کنار بگذاریم و باورهای صحیح (پیش برنده) را جایگزین آنها کنیم .